Auris Rotsoord Aurislogo

Begeleiding op reguliere school

Bart heeft aardrijkskundeles. Hij vangt wel wat op van wat de juffrouw zegt, maar hij kan haar niet goed volgen. Waar heeft ze het nou precies over? Het gaat hem ook allemaal veel te snel. Dan stelt de juffrouw hem een vraag. Die snapt Bart wel. Maar als hij antwoord wil geven, kan hij niet op de juiste woorden komen. Hij zucht diep en geeft het op…

De ontwikkeling van taal en spreken gaat niet altijd vanzelf. Er zijn kinderen die daarvoor specifieke hulp en begeleiding nodig hebben. Bart is zo’n leerling. Leren is voor hem een lastige klus, omdat hij gesproken en geschreven taal niet gemakkelijk kan begrijpen en verwerken. Leerlingen als Bart kunnen in aanmerking komen voor toewijzing van een onderwijsarrangement. Dit geldt ook voor leerlingen die doof of slechthorend zijn.

Onderwijsarrangementen
Voldoet uw kind aan de toelatingscriteria voor begeleiding vanuit Auris, dan krijgt uw kind een onderwijsarrangement toegewezen. Bij een licht- of medium onderwijsarrangement gaat uw kind naar een reguliere basisschool. Medewerkers van Auris begeleiden uw kind of de leerkracht van uw kind op de school zelf. Zo kan uw kind de lessen gewoon blijven volgen en toch extra ondersteuning krijgen. Voordat de ondersteuning begint, worden afspraken gemaakt over hoe de ondersteuning er uit komt te zien. Krijgt uw kind een intensief onderwijsarrangement toegewezen, dan gaat uw kind naar het speciaal onderwijs. Meer over ons speciaal onderwijs leest u op deze website.

  • Identiteit
  • Identiteit

    Op Auris Rotsoord laten wij ons inspireren door de christelijke levensbeschouwing, waarbij de waarden en normen vanuit de Bijbel de basis vormen. Leerlingen van alle gezindten zijn bij ons welkom. Elke dag besteden we aandacht aan deze levensbeschouwing door bijvoorbeeld het zingen van een lied, het vertellen van een verhaal en/of het samen bidden. Hierin zoeken we ook de overeenkomsten en verbinding met andere geloven. 

  • Professioneel
  • Professioneel

    Op Auris Rotsoord werken we multidisciplinair. Leerkrachten en logopedisten werken nauw samen aan de taal- en communicatieve ontwikkeling van de leerling. Zij worden daarin ondersteund door intern begeleiders, orthopedagoge en schoolmaatschappelijk werkster. Ons team is een lerend team. Wij volgen bij- en nascholing om steeds nieuwe inzichten te verwerven om het beste onderwijs te kunnen geven.

  • Opbrengstgericht
  • Opbrengstgericht

    Wij willen leerlingen zo goed mogelijk voorbereiden op een zelfstandige plek in de maatschappij en stellen daarom hoge doelen op alle gebieden. Daarbij gaat het niet alleen over de prestaties op de cognitieve vakken zoals taal en rekenen, maar ook over sociaal-emotionele vorderingen, ‘leren leren’ en communicatieve redzaamheid. We evalueren systematisch de leerlingprestaties, het onderwijsproces en de effecten van de leerlingzorg. Op die manier dagen we de leerling uit en halen het maximale uit de leerling.

  • Communicatie
  • Communicatie

    Communicatie en communicatieve redzaamheid is de kern van ons onderwijs. Wij besteden in alle groepen structureel aandacht hieraan door ons leerlingvolgsysteem communicatieve vaardigheden (LVS-CV) . Communicatie tussen ouders en school  is belangrijk voor de ontwikkeling van de leerling. Daarom communiceren wij op meerdere momenten met ouders.

  • Klimaat
  • Klimaat

    Wij bieden een duidelijke structuur, rust en een pedagogisch klimaat waarin leerlingen zich veilig voelen en zich optimaal kunnen ontwikkelen. In het hele onderwijs creëren we een goede sfeer waarin door volwassenen en leerlingen prettig kan worden samengewerkt. De goede sfeer geven we vorm door met respect naar elkaar te kijken, door rechtvaardig te handelen en door met geduld en liefde met elkaar om te gaan.